fredag 7 november 2008

Kör-arrangemang, låt inte fantasin flöda för mycket

Har du nånsin prövat att skriva ett körarrangemang? Någon poplåt för fyrstämmig kör eller liknande? Det har jag nu gjort, för första gången, och det finns synnerligen mycket att tänka på.

Jag som har klistrat ihop en del egna låtar i mitt notprogram är van vid att skriva in allt som kommer in i mitt huvud och som låter bra i musiken. När man gör körarrangemang måste man tänka mer på att varje stämma innehåller mycket resurser och det är svårare och få fram det man vill få fram. Därför är det oftast enklast om inte alltför mycket händer på en gång.

Naturligtvis började jag genast skriva in allt som dök upp i mitt huvud, och glömde fort att i det här fallet styr jag faktiskt inte allt själv. Jag försökte få varje stämma väldigt melodisk eftersom jag anser att det är roligare och sjunga, men alla dessa idéer kommer inte riktigt fram om det blir för många av dem.

Även i musiken måste man behålla lugnet när man försöker skriva eget. Ingen ny musik mår bra av för mycket element.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: