fredag 21 oktober 2011

Vad innebär det att "studera musik"?


Många har svårt att sätta in sig i vad det innebär att plugga musik. I mitt program, som kommer att ge mig en kandidatexamen i musik (om jag gör ett bra jobb), så får man ta del av många spännande områden inom musiken.

Att plugga musik är mer än att bara sjunga, spela instrument, och läsa tråkig musikteori. Det handlar inte heller bara om att komponera musik eller att lära sig dirigera. Att plugga musik kan handla om mycket annat, och musikvetenskapen är helt enorm.

För att ta några exempel så kan jag bara göra ett handplock från några av mina första kurser. Den allra första heter ”Music and Society” (”Musik och samhälle”), där man diskuterar musik utifrån det faktum att den i många fall är så otroligt nära sammankopplat med det samhälle där den utövas. I många länder, bland annat i Afrika, är musiken så ”nära folket” så att det inte ens finns ett ord för konceptet. Ofta saknas även ord för mer fysiska ting som ”trummor”.  I den här kursen ska vi också diskutera hur musik kan betyda så mycket för oss, och hur vi kan förstå vad meningen med musik egentligen är.

För alla som är intresserade av att läsa musik, men som drar sig på grund av att man inte riktigt ”blir något”: tänk på att man inte ska vara efterklok i förtid. Så länge man gör det man älskar så har man lyckats på något sätt!

Inga kommentarer: