lördag 1 oktober 2011

En framtid som musikstudent

Jag som driver ”Ny musik” har tidigare egentligen bara musicerat och pluggat musik på gymnasienivå. Jag är därför oerhört entusiastisk över att nu få möjligheten att ta det ett steg längre och börja studera musik på universitetsnivå. På Sussex University i Brighton, England, kommer jag att ha en Cambridge-professor som mentor, och jag kommer att undervisas av skickliga kompositörer och musikologister.

Jag är entusiastisk av flera olika anledningar. Dels är kursen skräddarsydd för mig, och innehåller mycket filmmusik, opera, komposition och orkestrering. Jag har börjat inse att det enda av kvalitet jag har producerat som kompositör så här långt i mitt liv (och jag driver ändå ”Komponera.se”!) är melodiska motiv. Jag har fortfarande inte lyckats skapa något som låter riktigt bra. Troligtvis är det mestadels för att jag bara använt notprogram, som inte är ultimata för att skapa bra ljud, men jag har insett hur mycket jag har kvar att lära när det kommer till orkestrering och instrumentation. Förhoppningsvis ska jag få mig en god portion av det under mina tre år i Brighton.

När musiken nu kommer att ta upp all min tid kommer det förhoppningsvis att kunna publiceras lite fler kvalitativa inlägg här på Ny musik. Så håll utkik!

Inga kommentarer: