lördag 15 oktober 2011

Musik finns inte - bara "att musicera"


Jag har börjat försöka ta mig igenom det första stycke musiklitteratur som min treåriga musikutbildning vill att jag ska ta mig igenom. Det rör sig om Christopher Smalls ”Musicking” – ett verk som innefattar en intressant syn på vad konceptet ”musik” egentligen innebär.

Min förra musiklärare gillade att beskriva musik som ”organiserat ljud”. Musik blir således klart och tydligt en sak – något befintligt – något som är. Small utmanar den idén genom att påstå att musik istället inte riktigt alls finns. Musik är inte en sak utan en aktivitet, och ordet musik i sig blir således så abstrakt att man egentligen borde använda ett verb istället – ”musicking” (”att musicera” kanske är den bästa översättningen). ”Musicerande” sätts således i samma kategori som ”löpande” och ”dansande” – det är själva aktiviteten som existerar. Man talar så sällan om ”löp”.

Det ska bli intressant att se hur herr Small underbygger sina påståenden längre fram i boken.

Inga kommentarer: