måndag 1 december 2008

Sångteknik? sånglektion? sångtalang?

Hm, dagens inlägg får nog handla om sången och dess kraft.

Alla vill väl innerst inne kunna sjunga? Man erhåller respekt från praktiskt taget vem som helst om man har god sångteknik och fin röst.

Själv var jag duktig som sopran, sen när den tiden var över flyttade jag utomlands, lämnade min kör och sjöng inte särskilt mycket. Efter ett och ett halvt år fick jag dock lust att ta upp sjungandet igen och tog lite sånglektioner. Det gick bra, och jag lärde mig snabbt en hel del sångtekniker.

Problemet var att jag inte kan sjunga på samma sätt i en kör. Man måste ta hänsyn till andra stämmor och nyanser i musiken. Till exempel måste jag verkligen ta i för att träffa en hög ton, det får man inte alltid i en kör. Därför, ack, händer det ofta att jag spänner halsen och förstör rösten i tjugo timmar framåt.

Det är svårt det där med att sjunga. Jag tror jag har mer att hämta i att skriva arrangemang och ny musik.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: