måndag 9 mars 2009

Requiem aeternum dona eis domine! Dödsmässorna har frälst mig

Säga vad man vill om dödsmässor (requiem), men de tåls att lyssna på, utan att någon måste dö först. Världens bästa requiem genom tiderna brukar jag säga skrevs av Giuseppe Verdi, med andra satsen "Dies Irae" som kanske världens grymmaste (i dess bokstavliga mening) musikstycke som skrivits.

Just nu lyssnar jag på Andrew Lloyd Webbers Requiem, som aldrig blev någon knallsuccé (om man bortser från satsen "Pie Jesu"). Efter bara första satsen, dock, är jag övertygad om att även Sir Webber lägger sig högt på listan. Jag gillar särskilt inslagen av gosskör.

Numera skrivs inte så många requiem vad jag vet, vilket gör att ämnet kanske inte går in på bloggen Ny musik. Men idag är jag frälst av denna musik, så ni får ha överseende med det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: