torsdag 21 februari 2013

Vad gör man utan en MIDI keyboard?

Jag har på senare tid haft så stor nytta av min MIDI keyboard i så gott som alla former av digitalt musikskapande, så jag kände mig manad att starta en hemsida tillägnad instrumentet. Historien har ju förtäljt att det ofta blir så - jag startar en hemsida om sådant som intresserar mig. Denna gång blev MIDIkeyboard.se, och du hittar sidan via den här länken.

Många tror att en MIDI keyboard måste vara väldigt dyr, med tanke på hur flexibelt och mångsidigt verktyget faktiskt är (kom igen, den tar klaviaturet som vi förstår och omvandlar det vi spelar till de ettor och nollor som en dator förstår - what's not to like?).

För att ta kål på denna uppfattning var en av de första artiklarna jag skrev om hur man hittar billiga keyboardar (MIDI då förstås). Hit räknade jag då den keyboard jag äger själv och är mycket förjust i - M-Audio Keyrig 49 - en trevlig anslagskänslig keyboard som kostade en bra bit under fyrsiffrigt även när jag köpte den för snart två år sedan.

Vill du komma igång med att skapa musik digitalt - ta en liten titt på sidan vet jag!

Inga kommentarer: