tisdag 19 maj 2009

Finns det ett samband mellan matte och musik?

Från fyran till åttan var min musiklärare också på högstadienivå utbildad mattelärare. När jag bodde i Slovakien så var musikläraren där samtidigt lärare för en avancerad matematik-kurs. Det känns ju egentligen inte som det finns någon direkt koppling mellan dessa två ämnen.

Jag kan däremot säga att jag älskade matte med hela mitt hjärta när jag var liten - allt jag höll på med var siffror. Idag lutar intresset betydligt mer åt musik-hållet och om jag kunde koppla bort det jobbiga faktum att jag har ett tre timmars matteprov på onsdag skulle jag utan tvekan just nu arbeta på någon trevlig komposition eller liknande.

Kanske passar de två ämnena ändå ihop som hink och spade?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: