torsdag 15 januari 2009

Ett partitur! Dagens snilleblixt

Jag är ingen stjärna på instrument men desto bättre på att läsa noter. Därför var jag extra lycklig när jag i eftermiddags kom på att jag skulle beställa ett partitur på Dvoraks 9:e symfoni, ett väldigt fint stycke. Då kan jag lära mig mer om instrumentens kapaciteter och hur de skrivs på för olika sätt.

Anledningen till att jag tog chansen var att jag tidigare från företaget i fråga beställt ett pop-filter till mikrofonen, som var för billigt och nådde inte upp till minimi-gränsen för en beställning. Med partituret blev det precis lagom, och det känns inte alls som något dumt inköp gjort bara för att nå upp till en viss gräns.

Ja, där lever ju inte bloggen riktigt upp till namnet "Ny Musik" utan det blev klassiskt idag igen. Skärpning får det lov att bli.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: