När man designar ljud för TV, film, eller annan sorts media finns det hundratals saker man måste tänka på. Det handlar inte bara om att efterhärma och efterlikna ljud utan också om att skapa atmosfärer som påverkar oss åhörare på rätt sätt. Ljuddesign handlar om att kombinera frekvenser, klangfärg och intensitet på rätt sätt, så att rätt känsla skapas.
Boken berättar bland annat en anekdot om en ljuddesigner som behövde något som lät som en startande rymdraket, varpå han hittade någon sorts raketmodell som han startade upp och började spela in. Ljudet blev dock rätt annorlunda och inte alls vad han var ute efter, så han flyttade runt i rummet och bytte plats och ställning och avstånd från källan. Ingenting hjälpte. Till slut, för att komma så långt bort som möjligt öppnade han fönstret och höll ut mikrofonen. Där var det dock så mycket vind så att störningarna dränkte källans ljud. När han sedermera spelade upp det han spelat in lyckades han komma åt "reverse" så att allting spelades baklänges, och det bakvända ljudet av vinden utifrån blev faktiskt den perfekta efterhärmningen av en startande raket. Ljuddesign, som David Sonnenschein observerar, handlar mycket om tillfälligheter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar