fredag 21 november 2008

Musik på teatern - en fråga om tolkning

Skulle ni vänta er få höra Indiepop om ni satt och skådade Shakespeares Hamlet på Dramaten? Nej.

Allt fler moderna tolkningar av gamla klassiska pjäser görs. Man blir fullkomligt fascinerad över att första 20 minutrarna av Hamlet verkar vara en modevisning, med Rebecka Hemse som gör klädesbyten medan publiken väntar, medans Björn Granath, Jonas Malmsjö, Stina Ekblad, och Börje Ahlstedt sitter helt nollställda i soffor och ser på.

Och sen den ständigt återkommande Indiepopen, där Hemse och Malmsjö skulle sjunga med, och Horatio skulle dansa.

Idag såg jag Kesselowski & Fiske göra sin tolkning av Frankenstein på Reginateatern i Uppsala. Där fick jag höra Dies Irae från Verdis Requiem, ett av de brutalaste och mäktigaste styckena genom tiderna. 80 sekunder av ren förlamning. Där har man någonting att lära sig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: